Når følelsene ikke forstår

Alle har vel kjent på en følelse av å bli misforstått, det å selv misforstå eller at ting ikke blir som man har forestilt seg. Det er vanskelig å bite i det sure eplet. Det er tøft å innrømme overfor seg selv og andre at en har tatt feil.

 

For meg er dette et ekstra betent og vanskelig tema. Jeg er veldig sårbar for avvisning og tenker mye på hva andre synes om meg. Har jeg sagt noe dumt, eller forklart meg litt klønete, ja, da blir stressnivået mitt (påfølgende angst) veldig høyt. Unødvendig høyt! Jeg kan fint takle å ha tatt feil i en diskusjon, men allikevel skal jeg diskutere med livet som innsats. Den som gir seg, er en dritt. Jeg er sta som et esel, og om ikke annet så skal vi hvert fall bli enige om at vi er uenige.

 

Jeg synes det er ekstra vanskelig når vi er inne på temaer som berører meg. Hodet mitt forstår logikken, men følelsene mine snakker et eget språk og forstår ingenting.

 

For eksempel hvis jeg har det tøft under en innleggelse og ber om en samtale. Muligheten er stor for at jeg blir avvist i en stor og travel avdeling. Hodet mitt forstår at det ikke trenger å handle om meg og mine ønsker, men kanskje rett og slett at det ikke er tid til en samtale (sånn helt praktisk) akkurat da. Det kan være at vedkommende er på vei til en annen samtale for eks (ofte en veldig god og logisk forklaring). Følelsene mine, derimot, de forteller meg at jeg er verdiløs, fortjener ingenting, at de er lei av meg osv osv..

 

Hodet mitt forstår altså hva som skjer, men følelsene danner seg et eget språk og disse to snakker ikke sammen. Virkeligheten viser seg ofte å være en plass midt i mellom det logiske og den følelsesmessige reaksjonen.

 

Det er ikke lett å leve med et ”borderlinefucket” hode…

Dette innlegget ble publisert i Boderline og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Når følelsene ikke forstår

  1. Randi sier:

    Utrolig bra forklart 😉

Legg igjen en kommentar

