Bytte behandler, behanling og behandlingsopplegg?

Det er vanskelig å vite når man skal gå videre. Jeg har jo fått en erfaring med gruppeterapi gjennom mine innleggelser på døgnavdelinger forkskjellige plasser. Erfaringen er at jeg liker å jobbe i gruppe. Det er så rart for hele oppveksten hatet jeg gruppearbeid (jeg gjorde som regel hele oppgaven alene uansett) og trodde aldri i livet at jeg ville synes det var greit å skulle dele av meg og mine erfaringer foran andre «fremmede» mennesker. Jeg var reservert og forsiktig. Det er jeg ikke lenger! 

Ullevål sykehus har et forskningsprosjekt på mentaliseringsbasert terapi som drives flere steder i landet. Det inneholder en dag i uken med gruppeterapitime og en dag med time hos en mentaliseringsutdannet terapaut. Det er et langsiktig perspektiv på minimum 2 år, og gruppen er på maks åtte deltakere. Hvis jeg sier ja til å være med på dette prosjektet må jeg droppe en del av den behandlingen jeg får i dag. Dette er for å kunne bevise/motbevise om behandlingen fungere, og da må de vite eksakt hva jeg faktisk får av behandling og innholdet i den. Det er jo det samme med medisiner, hvis du begynner på fire medisiner samtidig og føler deg bedre etterhvert – hvem av de medisinene er det egentlig som virker??

Jeg har lest forskningsmetode på universitetet så jeg vet hvor regid de må være på akkurat dette området. Det betyr at jeg må gi slipp på de som står meg nærmest i behandlerteamet mitt. For meg, i starten, en helt uvirkelig tanke. Nå som jeg endelig klarer å tro på at de ikke kommer til å gi meg opp, eller bytte meg bort, eller kvitte seg med meg. Det er skummelt og nytt. Kanskje blir det bra – kanskje blir det ikke bra. Det er en stor forandring hvertfall. Har enda ikke tatt noen avgjørelse, men jeg modner tankene frem og tilbake. Skriver liste opp og liste ned med for og imot argumenter. 

Kanskje trenger jeg et realt spark bak for å komme meg videre? Eller blir det helt feil og jeg mister den lille platformen jeg har klart å bygge? Jeg er veldig redd for å miste det jeg har, for det ser faktisk ut som om det fungerer (enda jeg ikke tørr å si det høyt og tro på det selv). 

Det er mange hensyn som skal tas, og mange mennesker som har en mening de vil frem med. Det er kaotisk og uoversiktlig. Kanskje er det det som må til for å komme meg videre? Hva har man egenltig å tape på og prøve? Og er jeg villig til å ofre det jeg allerde har?

Det surrer og kverner – rundt og rundt og rundt…  

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Bytte behandler, behanling og behandlingsopplegg?

  1. Frk. M sier:

    Det var litt av et dilemma ja. Det du ikke har nevnt er at det i begge tilfellene er kompetent personell og et strukturert opplegg du skal følge, så jeg velger å tenke at det kommer til å gå bra uansett hvilken vei du velger å gå. Og uansett hva du velger, vil du aldri finne ut om det andre hadde fungert enda bedre, den uvissheten vil alltid være der. På godt og vondt. Vet ikke om dette hjalp noe, men lykke til med avgjørelsen!

    Håper du får en fin dag 🙂

    • Sinnslidelse sier:

      Det har du fullstendig rett i!! Jeg tror begge deler vil være veldig bra, på hver sin måte.

      Og jeg vet jo faktisk hva jeg har per i dag. Prøver å tenke at det er bedre å angre på noe man har gjort, og jeg er derfor livredd for å angre på at jeg ikke turte å ta steget..

      Mange aspekter og mange hensyn å ta! Behandling er ikke statisk, den er veldig flytende 🙂

  2. Jeg sier go for it! Som du sier-du vet hva du har. Nå har du en mulighet til å prøve noe nytt. Kanskje det er nettopp det du trenger?

Legg igjen en kommentar

