Om å ha vanskelige dager

Happy-Feet-2
– «Vil det være slik for alltid?»

«Vil jeg noen gang få det bra igjen?»

– «Hvordan blir fremtiden min?»

Dette er tanker og spørsmål jeg ofte stiller meg selv i vanskelige perioder. Det i seg selv er en stor utfordring, og erfaringer tilsier at i en akuttfase er det vanskelig å se fremover og bevare håpet.

Jeg har samlet noen gode motivasjonssteg for tunge perioder, funnet på litt forskjellige måter. Noen har jeg kommet på av meg selv, noen har jeg plukket opp i faglitteratur og noen har jeg lånt fra magasiner osv. Jeg skal forsøke å kreditere der jeg husker kilden.

1. Husk at du alltid har et valg
Når man har det vanskelig, så er det så lett å falle inn i den enkle tankerekken «alt eller ingenting». Enten frisk, eller syk. Ingen gråsoner, ingen farger. Topp eller bunn.

Noen negative tanker som kommer kan være:

– Enten må jeg mestre utfordringene og se bedring med én gang, eller så ser jeg ingen mulighet for å få det bedre.

– Enten må det skje en NÅ, eller så skjer den aldri.

– Enten så er jeg få full av optimisme, eller så føler jeg bare håpløshet.

– Enten vil jeg oppleve øyeblikkelig helbredelse, eller så tror jeg at jeg aldri vil oppleve fremgang.

Dette er i seg selv veldig lite smarte tanker. Jeg vet det, men allikevel er det vanskelig å se det i situasjonen. Noen har bedre helse enn andre, noen har færre utfordringer enn andre, men uanghengig av hvordan vi har det, er det alltid mulig å se at noe er litt bedre enn noe annet.

En positiv tankerekke kan være:

– Tilnærming ved å bryte utfordringen ned til overkommelig store biter.

– Evne til å tåle utsettelse, ta tiden til hjelp.

– Realistisk förståelse av begrensninger.

– Bedring med små skritt, eller på noen områder av gangen.

2. Sett deg delmål
Et døgn har ikke mer enn tjuefire timer. Uansett!

Endringer må skje sakte, de skal også få plass i hverdagen, inngenfor disse tjuefire timene. Alt man ønsker når man har det vondt, er jo å få tilbake sitt gode, gamle liv. Erfaringen fra forskning viser at det faktisk er enn negativ tankemåte. Du får ikke gjort noe med den du har vært før, dine tidligere erfaringer eller hvordan du håndterte det da. Jeg prøver å snu litt opp ned på det, og tenker at:

– «Jeg må fokusere på den jeg er her og nå!»

– Hvis jeg har en plan om å komme meg fra a til å, så må jeg faktisk innom b, c, d, osv. Det er disse små delmålene jeg ønsker å finne frem når det blir tungt og vanskelig.

3. Tren opp lykkefølelsen
For meg er det en seier bare det å komme seg opp av sengen på ekstra tunge dager. Jeg forsøker dermed å sette fokuset på at, jo, jeg kom meg opp i dag. Det gir meg mestring i min situasjon. I bedre perioder kan man selvfølgelig velge å bli negativ og tenke «Alle klarer da for søren å stå opp om morgenen» – For meg er ikke det en selvfølge!!

– Jeg skriver ned, HVER dag, fem positive ting jeg har opplevd den dagen. Det kan være alt fra flott vær, til en stund preget av indro ro med en tekopp, eller gode prestasjoner.

Etterhvert vil jeg derfor kunne legge merke til de små positive tingene i hverdagen. For alle har vi det, vi må bare bli oppmerksomme på det.

4. Forsøk å leve med håp
Nina Karin Monsen skriver i sin bok følgende:

«Grensen mellom å overlege og gå under, går ofte ved håpet. Det er tilfellet når mennesker lever under ekstreme forhold i fenglser og konsentrasjonsleirer, og når de er alvorlig syke.»

«Å håpe er å bli som barn igjen, finne tilbake til denne glemte evnen, eller den glemte verden, hvor forferdelige ting bare nesten kunne skje, og hvor livet stadig begynte på nytt. At morgendagen byr på blanke ark og fargestifter til, ligger lagret i oss alle som har kontakt med barnet i seg. Håpet er derfor en grunnkraft i barndommenog kan derfor også bli det i voksen alder. Det kan ikke dø før livet selv dør.»

Kroppen kan mobilisere superkrefter inni oss når vi møter motgång, og det finnes gener som kan motvirke den belastningen som stress, sorg og sykdom påfører oss. Med andre ord: selv om kroppen din er stresset eller syk, så vær glad for at du har den, for den er din beste medspiller.

Uansett hvilken historir du har og hvilke gener du er født med, så kan du lære deg å mobilisere kroppens superkrefter. De finnes, og du bærer dem med deg hver dag, i hver eneste celle i kroppen din. Du kan trene opp ditt fantastiske indre forsvarssystem, på samme måte som du trener en muske ved vanlig fysisk trening.

 

Kilder: tara – nr. 15 Oktober 2012, http://no.wikipedia.org/wiki/Nina_Karin_Monsen, Boken om mental helse og boken «Styrk ditt indre jeg». 

Dette innlegget ble publisert i Boderline, Hverdag, Motivasjon. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Om å ha vanskelige dager

  1. Frk. M sier:

    Dette var et fint og veldig viktig innlegg! Mange viktige påminnelser der.
    Ønsker deg en god natt 🙂

Legg igjen en kommentar

