Så var det gjort – hva nå?

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Jeg sa til psykologen min (mens jeg stod i døren på vei ut av forrige time) at jeg slet med maten igjen. Og at det nå var alvor, at jeg er på kanten til en spiseforstyrrelse. 

Min psykolog er visst lydhør.. I går hadde vi time igjen. Og vi har laget en avtale om en kostliste. Jeg fikk diskutert meg ganske godt ned på den listen, til et punkt jeg føler jeg kan følge og som er realistisk. For meg blir det helt bortkastet å skulle sitte hos behandler og love å spise to brødskiver tre ganger i døgnet når jeg vet at jeg aldri kommer til å følge dette hjemme. Jeg er en åpen og ærlig pasient, og jeg ønsker å fortsette med det. 

Etter mye diskusjoner frem og tilbake ble vi enige om at vi ikke er helt enige.. Det vil si i praksis:

– Jeg skal skrive ned alt jeg spiser i en uke, hvert drops, hvert knekkebrød og hvert glass drikke
– Jeg skal forsøke å lage en liste jeg føler meg komfortabel med, uten å øke aktiviteten i etterkant i form av trening
– Vi skal sammen sette opp en opptrappingsplan i forhold til kostliste

Så da sitter jeg her da. Søker litt på nett, kommer over en hel haug med anoreksia/bulimi blogger. Jeg kjenner jeg blir trigget, på en ikke veldig hensiktsfull måte. Jeg har derfor bestemt meg for å legge vekk den måten å tilegne meg kunnskap. Har laget et skjema (ja, jeg er et skjema-mennesket) hvor jeg fyller inn hva jeg faktisk spiser. Der skriver jeg også ned vekt morgen og kveld. 

Det kjennes ut som om jeg lever i en boble. Jeg eksisterer, jeg sover (nesten) om natten og spiser (nesten) mat. Det er vanskelig, det er sårt, og det er ingen som har tid til å lytte nå når jeg har det vanskelig. 

Dette innlegget ble publisert i Hverdag. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Så var det gjort – hva nå?

  1. Frk. M sier:

    Åh, nå ble jeg glad for å høre at du har sagt i fra til psykologen din.
    Det er første steg i riktig retning.
    Kjenner følelsen av å være i en boble… det er vondt.
    På ett eller annet tidspunkt kommer du ut av den.
    Jeg er sikker på at du kommer til å greie dette!

Legg igjen en kommentar

