En skygge av angst

Den følger etter meg overalt, noen ganger mer tydelig enn andre. Jeg har prøvd å løpe vekk fra den lenge, men kommer aldri lenger enn et skritt i forveien. Det er vanskelig og det er tøft å innrømme det: jeg er plaget av angst.

Jeg har hele tiden visst at jeg har slitt med panikkangst og i perioder litt følge-anst etter panikken. Det at jeg nå kjenner på en veldig generell uro og utrygghet er skummelt. Veldig skummelt! Ja, jeg har fortsatt panikkanfallene og angsten som følger de, men det er noe mer der. En overhengende frykt jeg ikke kan plassere. Noen ganger sterkere enn andre. Jeg tar medisiner mot panikken og de fungerer visst ganske godt i og med at det bir lenger og lenger mellom skikkelig panikk.

Hvis jeg kan velge er valget enkelt. Jeg vil bli ferdig med angsten – hardt og brutalt. Jeg velger heller skikkelig panikk i ny og ne enn denne mer generelle angstfølelsen. Den finner plutselig ut at den vil tre frem i lyset, gjerne når den ikke har grunn til det. Jeg er ikke redd for konkrete ting, situasjoner eller mennesker. Dette er en utrygghetsfølelse som jeg tror kanskje går mest på meg selv. Det er sårt og ekstremt vanskelig da jeg er bare «litt» avhengig av kontroll…

I dag har jeg identifisert angsten sammen med fru. psykolog. Hun ble satt ut av at jeg heller velger panikken mot å slippe den generelle angsten. I mitt hodet er valget selvsagt, og hun fikk satt min og sin egen evne til refleksjon på prøve. Det er vanskelig å snu om på tankerekker som har vært veldig gjeldende lenge.

Sum av summarum så kjennes det (nesten) greit ut å ha delt dette med noen. Det er ikke lenger noe jeg tror er der. Nå har jeg sagt noe om det, jeg har konstatert at det er der – hva nå?!

Ja, jeg er redd..

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

3 svar til En skygge av angst

  1. Angst er ikke godt! Klem til deg❤️

  2. Tine sier:

    Uansett hvor vanskelig ting er så er det i allefall bittelitt mindre ensomt og skummelt å være helt alene om det.

    Klem

Legg igjen en kommentar

