Øyeblikk

«Kan jeg få komme inn?»
Nattevakten står i dørsprekken i det skarpe motlyset.

«Ja, du kan vel det» svarer jeg automatisk.
Glemt hadde jeg at jeg satt i sengen, naken, blottet og med blodet dryppende.

«.. kan jeg få barberbladet? Vær så snill?»
Hun er mild i stemmen, senket i blikket og rolig.
Tårene og blodet drypper i takt ned på dynen. Vått og klissete.

«Jeg mente det ikke.. Det bare skjedde.» Jeg er fortvilet. Har brutt løftet mitt til avdelingen, til overlegen – dragen. Jeg hadde lovet å komme før det gikk så langt. Ta kontakt, bruke personalet. Men, jeg sviktet – igjen..

Hun stryker meg forsiktig på skulderen. Drar lett i håret mitt mens hun sier forsiktig
«Vi går en tur på badet og ser på dette sammen. Her er det ikke noe koselig å sitte».

Alt jeg fryktet ble glemt et sekund. Hun var ikke sint på meg. Ikke opptatt av om jeg hadde skuffet, sviktet eller brutt løfter. Hun var opptatt av meg. Mitt, min.. Hun så smerten bak handlingen, ikke handlingen som handling. Jeg hadde kommunisert, enn på en litt mindre hensiktsmessig måte.

Etter en sjekk av legen ble vi enige om å stripse sårene sammen, legge på en bandasje og gi meg litt mer sovemedisiner. Jeg fikk rent sengetøy, en klem og en oppfordning om å ta kontakt hvis det ble vanskelig igjen. Ingen var sinte på meg. Ingen truet med å kaste meg ut.

Jeg sovnet med et sukk. Totalt utslitt av å holde sammen på meg selv. Holde alt det vonde inne i meg uten å slippe det ut. Det er for skummelt og stort til å gi slipp på ut i den virkelige verden.

Self-Harm-Quotes-20

Dette innlegget ble publisert i Innleggelser og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Øyeblikk

  1. Alter Ego sier:

    Åh… Kjære deg! Jeg er glad for at du ble behandlet med slik ro som du beskriver. Du skal iallfall ikke ha dårlig samvittighet i tillegg! Det er ikke som om du gjorde dette med vilje! 🙂 Jeg fortsetter å sende gode tanker til deg!

  2. Øyvind sier:

    Sånn skal du behandles! Glad du hadde forståelsesfulle mennesker rundt deg 🙂 !

Legg igjen en kommentar

