Står i stormen

Fru. psykolog la meg inn på tirsdag. Det har vært en hektisk periode og skolen har grillet oss i det siste. Turen til Kina tok nok mer krefter fra meg enn jeg har innsett så langt. Jeg var veldig oppgiret og full av energi. God energi.

Klassisk for meg er at det går bra i en periode, også får jeg litt panikk i neste øyeblikk for at det faktisk går bra. Jeg fortjener ikke gode ting, gode opplevelser eller gode perioder. Når ting blir godt blir det veldig skummelt, jeg venter på at det skal gå nedover igjen. Det blir som en selvoppfyllende profeti. Jeg lager meg den nedturen jeg venter på.

De siste dagene har jeg hatt et stort behov for drama. Noe action. Det har gått for bra og vært for stille på innsiden av hodet. Jeg har fungert topp på alle arenaer, sovet om natten og spist mat på dagen. Drama for meg synonymt med selvskading, ambulanse og sykehus. Med andre ord – lite konstruktive handlinger. Jeg blir ikke bedre av det, men får en etterlengtet pause. Fri for all angst, alle tanker og følelser. Jeg føler meg fri.

Uansett, vi ble enige om at jeg skulle ta meg noen døgn på akutten så det forhåpentligvis ikke blir drama. Gi meg trygge rammer uten de samme mulighetene for selvskading. I går, onsdag, hadde jeg avtale med kontakten min om en samtale kl 20.30. Først skulle vi spise kveldsmat sammen også sette oss ned for å ta en prat etterpå. Det hele begynte med at hun droppet kveldsmaten. Jeg var rask til å tenke at da spiser ikke jeg heller mat, og at jeg ikke fortjener mat. En dårlig reaksjonsretning!

Da klokken var halv ni tuslet jeg inn på rommet mitt så hun visste hvor hun ville finne meg. Klokken gikk og ingen kom for å ha noen prat med meg. Da klokken var 21.45 kom samme damen inn på rommet mitt og ville ha en prat. Jeg var da så såret og følte meg så avvist at jeg ville ikke ha noen prat med henne lenger. Jeg følte hun hadde sviktet, gitt meg opp, at jeg var til bry osv osv. En haug med dårlig gjennomtenkte raske slutninger. Hun beklaget seg og sa at noe var kommet opp som hun ikke kunne gå vekk fra. For meg er en beklagelse i den situasjonen verdiløs. Den bekrefter den antakelsen jeg allerede har laget meg om at jeg ikke er verdt noen ting. Jeg var i ferd med å knuse en glassflaske for å ha noe å skade meg med. De skulle jaggu få se drama!! Dramaqueen sa du??

Det endte bra. Jeg klarte meg uten å skade meg eller lage annet drama. Jeg klarte å sette ord på hva jeg følte og hva jeg ønsket å gjøre med meg selv på bakgrunn av hendelsen. Jeg fikk gikk uttrykk for at det jeg ønsket var omsorg, og ved å skade meg var jeg jo sikker på at det kom jeg til å få. Jeg fikk ikke mer oppmerksomhet, men jeg kom fra det med hele meg i behold. Like hel, ingen selvskading. Det må sies å være en seier!

Jeg venter fortsatt på smellen, for stormen er ikke over enda. Jeg står i den, om enn noe vaklende.

unnamed

Dette innlegget ble publisert i Boderline, Innleggelser og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Står i stormen

  1. Tilbaketråkk: In de supermarkt kan je (g)een hoop kopen | From guestwriters

  2. Jeg er Mille! sier:

    Keep on figthing! Forhåpentligvis blåser denne stormen forbi uten at du faller. Jeg heier på deg 🙂

  3. Mari sier:

    Jeg er så glad for at jeg fant bloggen din. Du er beintøff og en kjempe inspirasjon! Virkelig beundringsverdig! Jeg håper også at stormen blåser unna uten å gi deg for mye trøbbel. Heier masse og er veldig takknemlig for at du deler oppturer og nedturer med oss som leser:-)

    Nå som jeg har lest litt får jeg så lyst til å snakke litt med deg. Jeg er også psykisk syk, og i flere år har jeg hatt vernepleier studiet som et av de langsiktige målene mine. Har så lyst til å komme i gang med studier igjen. Tror du at jeg kunne sendt deg en mail eller noe sånt? Eventuelt om du har bruker på sidetmedord.no eller hva som helst 🙂 Bare om du synes det er ok såklart!

Legg igjen en kommentar

