Følelser, symptomer og kraften av å dele

«Følelser kan derimot deles, og følelser er noe vi har til felles, alle sammen. jeg satte pris på dem som ønsket å dele følelsene med meg; ´Jeg kan ikke se dine ulver, men hvis jeg hadde sett ulver, ville det skremt vettet av meg. Blir du redd? ´ Redsel, og hjelpeløshet, avmakt, sorg, fortvilelse og skam, det kan vi alle forstå, og der kan vi møtes. Da er vi forbi diagnoser og symptomene og kategoriene, og begynner å være mennesker. Og mennesker, og menneskelige følelser, det er gjenkjennelig for andre mennesker, og kan deles».

Dette er utdrag fra en av pensumbøkene våre på skolen «I morgen var jeg alltid en løve» av Arnhild Lauveng. Det belyser et så ufattelig viktig tema. Det viser viktigheten av å ha noen å dele med. Delt sorg er halv sorg, og delt glede er dobbel glede. Det er et kjent mantra, men dette bekrefter det på en veldig klar og oversiktlig måte. Det er definitivt den beste boken vi har hatt på pensum gjennom så langt i studiet etter min mening.

«En måte å forstå pasienters symptomer på kan derfor være å se på dem som svar på den livssituasjonen personen lever i her og nå, i tråd med hva man har lært at virker og ikke virker i denne situasjonen. På denne måten blir symptomene også et språk, men i denne sammenhengen blir det et språklig uttrykk som først og fremst har som hensikt å uttrykke et behov eller ønske personen har, og symptomene blir en måte å forsøke å få dekket disse behovene». 

Igjen et veldig godt poeng. Hva hvis helsepersonell kunne sett på symptomer som språk  og ikke som oppmerksomhetsrop? Ville flere pasienter blitt hørt, forstått og respektert? Jeg tror absolutt det er veldig mye klokt i dette. Jeg kan bare se på meg selv. Hvis mine symptomer hadde blitt sett på som språk for det jeg gjennomgikk ville jeg kommet meg inn i behandling lenge før jeg gjorde. Jeg ble verken sett, hørt eller trodd. Nå blir jeg sint og lei meg ved tanken. En ting er ved meg selv, noe annet er alle andre med liknende symptomer.

Jeg har tidligere skrevet om opplevelse av egen regresjon (noe som kan leses her), og det er vel også noe som kunne vært unngått hvis jeg tidligere var blitt sett og forstått for det jeg prøvde å formidle. Kanskje kunne jeg vært en persolighetsforstyrrelse fattigere på diagnosekartet, kanskje ikke. Det er umulig å si, men tanken er forlokkende og skummel. Tenk om jeg var blitt forstått og hørt på det jeg forgjeves prøvde å rope ut om. Ingen forstod, ingen tok seg tid og ingen delte egne følelser så jeg kunne sammenlikne og forstå at jeg var normal jeg også. At jeg var som andre mennesker, og at mine reaksjoner var normale.

Jeg håper mine erfaringer er med på å gjøre meg til en bedre vernepleier en dag. Det gir meg styrke til å fortsette studiene og i behandlingen min. JEG vet bedre når jeg treffer noen som prøver å formidle noe gjennom symptomer. JEG skal vite bedre!!

I morgen var jeg alltid en løve

Dette innlegget ble publisert i Boderline, Motivasjon, Studier og merket med , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Følelser, symptomer og kraften av å dele

  1. Det er en fin bok. Hun har også skrevet unyttig som en rose. Den er også fin. Og så er det utrolig inspirerende å vite at hun i dag er en anerkjent psykolog, selv om hun var dømt til å aldri kunne bli frisk. Lydboken er sterk, den leser hun selv

    • Sinnslidelse sier:

      Jeg har lest den en gang før og leser den nå i forbindelse med skolen. Lydboken har jeg hørt, det er så sterkt!! Tar av meg hatten for den damen, virkelig.

      Det gir håp for en bedre fremtid for selv en påstått kroniker som meg ☺️🙈👍

      • Absolutt, og tenk deg hvordan det vil være for noen som er i din situasjon å møte en som deg. Du vil ha dobbel kompetanse. En gang da jeg var innlagt møtte jeg en lege i spesialisering som hadde opplevd mye av det samme. Å møte andre i samme båt, men som har kommet seg så langt i livet-det er jo en stor inspirasjon

  2. Den grønne sier:

    De bøkene er bra, har og hørt den på lydbok med mannen, tror det var godt for han å høre den og.

  3. Jeg er Mille! sier:

    Lasta ned boken på lydbok nå, gleder meg til og begynne 🙂 Takk for tips!

Legg igjen en kommentar

