Hvem har ansvaret?

Her kommer et scenario:

Jeg sitter hjemme hos meg selv og alt er vondt og vanskelig. Har tatt en del medisiner, og ikke hatt noe særlig effekt av det. Jeg leter huset rundt etter nøklene til våpenskapet, de som samboeren min har gjemt på nytt. Etter å ha lett i litt over en time finner jeg nøklene. Godt gjemt mellom to bøker i bokhyllen på gjesterommet.

Jeg låser opp våpenskapet og finner igjen den samme revolveren fra sist. Fortsatt med ett skudd i. Åpner den og ser at hadde jeg trukket av én gang til ville jeg vært død. Død, på vei til min egen begravelse og fri. Mens jeg sitter der og ser inn i kulelageret til revolveren kommer fru. psykolog sin stemme til meg på et vis.

– Ring til akuttenheten hvis det blir ille!

Så mens jeg sitter der med revolveren i fanget på det harde kalde sementgulvet i kjelleren ringer jeg akuttenheten. Klokken er 20.50. Før jeg rekker å si noe mer enn hvem det er som ringer blir jeg møtt med avvisning. Tidenes avvisning, av tidenes minst empatiske menneske.

– Jeg har ikke tid til å snakke med deg nå. Ring når nattevaktene har kommet! pip, pip, pip. 

Hverken mer eller mindre. Nattevaktene kommer altså kl 23. Så her sitter jeg da med pistolen i fanget og min siste mestringsstrategi brukt. Avtalen var at jeg skulle ringe, og det hadde fru. psykolog snakket med avdelingen om at jeg kom til å gjøre dersom det ble nødvendig.

Så hva gjør jeg? Jo, jeg sendte melding til en muligens god venninne. Jeg visste at hun var lagt inn på samme DPS´n, og spørsmålet mitt var mer hva skjer der? Hun spurte hvordan det gikk og jeg sa som sant var at det gikk rett vest og at jeg hadde prøvd å ringe avdelingen og hva utfallet av det var blitt. Jeg fortalte at jeg satt med en pistol i fanget og var rådvill. Veide for og i mot.

Det hører med til historien at det samme menneske jeg nå tok kontakt med hadde tidligere i uken blitt fly forbanna over å ha lest at jeg hadde lekt russisk rulett uten å ta kontakt med henne først da hun ønsket å hjelpe meg.

Så kommer spørsmålet: Hvem sitter med ansvaret? Ansvaret for meg, min selvskading og mitt liv. Ansvaret for å svare den telefonen som sitter så vanvittig langt inne å ta, eller hvem sitter på ansvaret for hva denne kanskje venninnen velger å gjøre med opplysningene hun fikk?

Jeg har hvertfall bestemt meg for at nå har denne damen på DPS fått sine sjangser med meg. Jeg vil ikke ha noe mer med henne å gjøre, punktum finale! Hun har sviktet gang på gang, og nå vil jeg ikke mer. Jeg har blitt skuffet mange nok ganger. Sviktet er vel ordet.

Den samme damen var også skyld i DENNE episoden for halvannet år siden. Jeg er lei nå, hun eksisterer ikke lenger for meg.

 

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

8 svar til Hvem har ansvaret?

  1. Tine sier:

    Huff. Masse klemmer. Vet ikke hva jeg skal si annet en at jeg håper det blir bedre snart

  2. Lene sier:

    Fyf nå må du faen meg ta deg sammen å slutte å skylde på alle andre, for alt dette er faen meg ikke deres feil! Jeg kommer til å ta handlinger hvis jeg får vite at du lager et enda større helvette, for dette er ikke greit! Ingen andre enn DU har ansvaret! Kjenner jeg blir så forbanna! Å du må slutte å vri på sannheta fordi jeg vet veldig godt hva sannheten virkelig er, å det vet du selv, du vil bare ha sympati.
    Du skulle virkelig bare skamme deg!

    • Sinnslidelse sier:

      Synd du velger å poste anonymt!! For du vet faktisk ikke noe om dette. Hvem du måtte være, jeg synes synd på deg som ikke kan stå for det du mener.

      • A-C sier:

        Det var ikke akkurat noen hyggelig kommentar å få! Håper du takler å få sånn dritt slengt i deg, jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det… Mangel på empati så til de grader. Ikke bry det om det hun skriver.

  3. At noen i det hele tatt tør å svare noe sånt på et sånt innlegg! Mitt råd er å LA VÆR Å SVARE OM MAN IKKE KAN STRYE SEG! Vi snakker om menneske liv her! Det er kun personen som opplever dette som VET hva som er sannheten! Det er ikke ofte jeg engasjerer meg i diskusjoner som denne, men jeg kjenner jenta som skriver denne bloggen, og støtter henne fullt ut! ANY TIME! Så på sinnslidelse, dette er ikke riktig!

  4. Lena sier:

    Jeg har kriseplan/mestringsplan på akuttposten her jeg bor. Og som oftest når jeg ringer så sier de at de ringer tilbake om litt eller at de står midt oppi noe og om jeg kan ringe tilbake om feks 15. minutter.

    Du har selv ansvar for livet ditt, og du kunne ringt når du fikk tilbud om det istedet for å skrive dette blogginnlegget og skremme masse mennesker som sikkert er kjempebekymret for deg nå, og siden du skriver anonymt er det umulig å hjelpe deg også. Så det er egentlig jævlig dårlig gjort ovenfor leserne dine å sette de i en situasjon hvor de ikke kan hjelpe deg med mindre de kjenner deg.

    Har lest nesten hele bloggen din nå, og jeg sitter igjen med en følelse av at du liker dramaet som oppstår når du finner på noe sprell som overdoser og selvskading. Det man kaller en «textbook borderline»

    Enig med hun som skrev over her, jeg kjenner deg ikke annet en det du har skrevet her. Tror jeg ikke. Men seriøst? Du lurer på hvem som har ansvaret?
    DU har ansvaret. Ene og alene du!

    • Sinnslidelse sier:

      Har heller ikke prøvd å legge skylden over på noen andre, men har stilt et spm om hvilket ansvar avdelingen har. Jeg ble ikke møtt, enda jeg har gjort alt etter avtalen utifra det jeg skulle gjøre. Hva jeg velge å dele på min personlige blogg er opp til meg 🙂

  5. Astrid sier:

    Jeg kjenner deg ikke, men har lest bloggen din en stund. Jeg synes det er veldig leit å lese at du har det så vanskelig nå. Stå på! Det blir bedre. Vær så snill be noen om hjelp så du ikke har tilgang til skytevåpen og store mengder medisiner. Be samboeren din om å ta med seg nøkkelen til et sted der du ikke kan få tak i den. Be han gjerne ta med seg våpnene også. Når du har det sånn kan det være vanskelig å ta ansvar for seg selv da er det viktig at noen gjør det for deg en stund. Klem fra meg!

Legg igjen en kommentar

