Kjære fru. Psykolog

Så var det over. Jeg er ikke lenger et navn på listen foran på avtaleboken din. Jeg er ikke lenger en pasient som går til deg som psykolog.

Starten på vårt forhold kan beskrives litt som starten på Kamilla og Tyven sangen av Morten Harket.

Hvem er din nye venn, Kamilla?
Er det en som du kan stole på?
Er det en du kan ta trygt i hånden,
når veien synes håpløst lang å gå?

Natten vil komme snart, Kamilla.
Da blir himmelen mørk med stjerner på.
Og du trenger en å ta i hånden,
for enda har du langt igjen å gå.

Kamilla, Kamilla, hva tenker du nå?
Tør du tro han er en venn som du kan stole på?
Kamilla, Kamilla, hva tenker du nå?
Tør du tro han er en venn,
Som du kan stole på?

Hør sangen her

Sånn har det føltes å skulle bli kjent med deg. Jeg var sårt trengende etter støtte, forståelse og aksept for mine egne følelser og tanker. De følelsene jeg ikke hadde lært å kjenne på og de tankene jeg ikke ville tenke. Jeg var livredd for å stole på noen, livredd for å fortelle og for at noen skulle gå bak ryggen min. Jeg var redd for å miste kontrollen. Den kontrollen jeg trodde jeg hadde, men som viste seg å være et evindelig kaos.

Etter første timen hos deg tenkte jeg at dette var helt feil. Dette kunne aldri bli bra, og jeg måtte leve alene i all elendigheten, det var nå bevist. Jeg gråt mine modige tårer, skrev i dagboken hvor blekket ble vasket ut av tårene mine. Du var håpløs, gal og absolutt ikke det jeg trengte. Jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen og kom tilbake til time nr. 2.

I fire og et halvt år har jeg gått til deg, minimum en gang i uken. Det blir ganske mange timer tilbragt sammen. Tusen takk for at du har holdt ut med meg. Takk for oppturene, nedturene og alle turene på karusell, følelseskarusellen. Den mest forhatte!!

Takk for at du har stilt opp når jeg har sviktet, gang på gang. Takk for at du ikke mistet håpet, gav meg opp eller byttet meg bort for en annen pasient. Jeg er evig takknemlig!! Takk for at du var med meg til Betania, gynekologen, på avrusningen og alle besøkene på døgn mens jeg har vært lagt inn. Takk for alle mailutvekslinger og telefonsamtaler. Takk for at du har lyttet og takk for at du har vært der, stødig som et fjell!

Dette kjennes, merkelig nok, veldig naturlig. Det er på tide nå. Jeg skal stå på egne ben en periode, stifte nye behandlerrelasjoner etter hvert. Det betyr ikke at jeg vil glemme deg eller den jobben vi har gjort sammen. Det vil alltid komme situasjoner hvor jeg tenker hva ville du har sagt nå? Ville du ha ledd sånn som jeg gjør, eller ville du grått? Reagerte jeg riktig eller overreagerer jeg nå?

Jeg er så glad i deg! På en god måte. Jeg er så glad for det fine vi skapte sammen!

Tusen, tusen takk!!! ❤

Adieu – Kurt Nilsen – hør på denne!!

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

5 svar til Kjære fru. Psykolog

  1. Den grønne sier:

    Høres ut som en god fru psykolog. Og lykke til videre!

  2. Vakkert og vedmodig. Du er beintøff!

Legg igjen en kommentar

