En samtale med mening

I kveld har jeg hatt en fantastisk samtale her på Modum. En samtale om meg, min historie, mine følelser og mine reaksjoner. Jeg har vært her i halvannen uke og ikke en eneste gang har jeg snakket om overgrep eller traumer jeg har vært utsatt for av andre mennesker. Vi har hatt fokus på nåtiden, hvordan fungerer jeg i dag og hva er bra for meg i dag.

I kveld rant det over for meg. Plutselig fikk angsten overtaket. Jeg hadde sovet på ettermiddagen, våknet av at jeg badet i min egen svette og gjenopplevde vanskelige studer i drømmene. Fanget av angsten løftet jeg av røret på telefonen på nattbordet og ventet på kontakt med omverden. Selv om jeg ikke klarte å si noe i telefonen var det en stemme i andre enden som sa noe så vakkert som «Jeg kommer, bare bli liggende og pust godt ned i magen». Før jeg rakk å gjøre noe mer ut av meg stod det en mann på rommet mitt. Han satte seg stille ned i lenestolen som står i hjørnet og sa ingen ting. Lot meg samle meg sammen, finne tilbake til meg selv og regulere via pusten.

Noen minutter senere var pulsen på vei ned, realiteten av angstanfallet kom kastende over meg. Tårene rant og alt jeg ville var å slippe unna fra alt det vonde. Mannen med den gode stemmen bare satt der. Sa ingenting, gjorde ingenting, bare var der. For meg var det akkurat det jeg trengte. Han lot meg få tid. Tiden leger alle sår sies det, her på Modum er tiden verdifull. Etter noen minutter sa han noe så enkelt som «Jeg er her, helt til du vil jeg skal gå».

Vi hadde etter hvert en fantastisk samtale. En samtale om fortiden, angst, smerte og overgrep. En samtale om meg. Jeg fikk snakke fritt om det jeg selv ville. Snakke om det vonde, smertefulle og hemmelige. I løpet av den halvannen uken jeg har vært her har vi ikke vært inne på overgrepshistorien min i det hele tatt. Jeg fikk snakket om det vonde og vanskelige. Mannen satt der stille og rolig. Tok i mot lasten min, byrdene ble mindre minutt for minutt. Ord for ord, setning for setning.

Jeg sitter igjen med mange gode følelser om meg selv. Følelser og tanker jeg ikke har tenkt på flere år. En indre ro. Nå venter jeg på at han skal skrive ferdig journal om samtalen vi hadde også skal jeg lese den og godkjenne før han lagrer. En veldig fin måte å dobbeltsjekke at han har oppfattet det jeg ville formidle riktig. Jeg tviler ikke på at han ser problemene mine, men godt å lese det som behandlerene skal lese i morgen tidlig.

Jeg er ydmyk over hvilken tillit jeg får her. Tillit til å snakke om det jeg selv ønsker. Det gjør godt, og jeg er mye roligere nå.

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

4 svar til En samtale med mening

  1. Den grønne sier:

    Årh, nå ble jeg både veldig glad og nesten litt misunnlig, selv om jeg virkelig unner deg dette, ikke misforstå meg der altså!

  2. Dette var så fint å lese. Hurra for tillit og gode samtaler!

Legg igjen en kommentar

